A Saint-Savin-i Xella üzem a körforgásos gazdaságra összpontosít

A Saint-Savinban található autoklávozott pórusbeton üzem egyben a Xella France központja is. Itt évente 170 000 köbméter AAC-t állítanak elő, ami 6000 ház számára elegendő.

Saint-Savin Lyon és az Alpok között fekszik, és alig több mint 4000 lakosa van. Az Ytong AAC-t 1989 óta gyártják itt. Míg a Xella által Franciaországban gyártott autoklávozott pórusbeton egyharmadát a Siporex márkanév alatt barkácsáruházakban, kétharmadát Ytong márkanév alatt építőanyag-kiskereskedőkön keresztül értékesítik. Ez a megközelítés segített stabilizálni az eladásokat, különösen a koronajárvány idején, mivel az építkezések sok helyen szüneteltek, és az AAC Franciaországban még mindig hiánypótló terméknek számít.

 

Példakép az ESG terén

A Saint-Savin-i üzemben 32 alkalmazott dolgozik három műszakban, és naponta mintegy 540 m³ autoklávozott pórusbetont állítanak elő. A Saint-Savin-i telephely igazi példakép a vállalati társadalmi felelősségvállalás területén, például a munkahelyi biztonság terén: itt több éve nem történt egyetlen munkahelyi baleset sem. Emellett a dolgozók szakmai fejlődési lehetőségeinek és szaktudásának javítása érdekében 2025-ig 10%-kal növelik az éves képzési órák számát. Emellett az üzem kifejlesztett egy eljárást a gyártásból visszamaradó pormaradékok újrahasznosítására. Ehhez módosítani kellett az AAC-formulát és megfelelő berendezéseket kellett felállítani. Három évvel ezelőtt telepítettek egy robotrásegítésű sort az U-blokkok gyártására. Amikor a blokkokat kivájták, a gyártás során jelentős mennyiségű pormaradvány keletkezett, ezért felmerült a kérdés, hogy ezeket a maradékokat újra lehet-e hasznosítani ahelyett, hogy ártalmatlanítanák.

 

Jobb fenntarthatóság innovatív ötletekkel

Egy belső csapat ezután kifejlesztett egy új összetételt, amely lehetővé teszi a por újrahasznosítását. Az eredmény egy olyan eljárás lett, amely ma már lehetővé teszi, hogy az AAC összetételéhez általában használt homok jelentős részét a por maradékával helyettesítsék. Ennek eléréséhez 180 000 eurót kellett befektetni a por visszanyerésére, rostálására és a betonkeverő üzembe történő szállítására szolgáló berendezésekbe. „A mennyiségek jelentősek, potenciálisan 2000 tonna por évente. Ezen túlmenően az eljárás bevezetése 8%-kal csökkentette az AAC előállításához szükséges homok mennyiségét. Ennek eredményeként megspóroltunk egyet a tíz teherautóból, amelyek naponta oda-vissza közlekednek az üzem és a kőbánya között, miközben a kőbánya hasznos élettartamát is meghosszabbítottuk. A homokkitermelés fontos szerepet játszik a vállalkozásunkban. Ezért van értelme olyan megoldásokat keresni, amelyekkel a lehető legkevesebb homokot használhatjuk fel anélkül, hogy a termékeink minősége romlana” – magyarázza Sébastien Ray, a Saint-Savin üzem vezetője. „Ugyanakkor energiát is megtakarítunk, mivel a homokkal ellentétben a por már eleve zúzott. A kezelő- és szállítócsapatok biztonságára gyakorolt pozitív hatás is jelentős. Végső soron egy korlátozást lehetőséggé változtattunk, és büszke vagyok arra, hogy mi magunk tudtuk kifejleszteni ezt a nagyszerű megoldást. Ráadásul az újrahasznosítás azt jelenti, hogy kevesebb homokot kell szállítanunk, ami csökkenti a levegő minőségére gyakorolt hatást a térségünkben” – folytatja Sébastien Ray.

 

Első lépés

Ez azonban csak az első lépés volt a fejlesztési folyamatban. További 1,1 millió eurós beruházással az üzem vezetése tovább optimalizálta a hulladék újrahasznosítását. A további fejlesztések elérése érdekében egy új aprító- és rostálógépet helyeztek el közvetlenül az üzemen kívül. „A természeti erőforrások megőrzése érdekében tett lépéssel a Xella évi 350 000 euró megtakarítást kíván elérni. A hulladékok felét porrá és zúzott anyaggá dolgozzák fel. A hulladékunk – 50 tonna por és 25 tonna zúzott anyag – újrahasznosítása teljes egészében házon belül történik. Ehhez az új feldolgozósor mellett tároló silók és egy új szállítási rendszer építésére is szükség volt. Az új üzem a homok kiváltásával és a szállítások számának csökkentésével elérhető megtakarítások révén megtérül” – mondja Sébastien Ray.

Az üzemben előállított összes autoklávozott pórusbetonport újrahasznosítják, és most már a gyártáshoz felhasznált homok akár 20%-át is helyettesítik a korábbi 8% helyett.