Egyre elterjedtebb kültéri burkolási módszer a térkövezés. Gyors, esztétikus, tartós, amennyiben a kivitelezésnél betartjuk a szabályokat.
A térkő kétségtelenül szebben mutat, mint a beton és az aszfalt, ráadásul szükség esetén a felszedése is egyszerűbb. Sokféle színben, formában kapható, könnyen beszerezhető, az egyedi ízléseket is kielégíti a széles választék. A hétköznapi, gyalogos terhelésnek kitett felületeknél elegendő, ha nagyjából öt centi méter vastag a térkő, de ha autó bejárót építünk, legyen legalább hat centiméter vastag, teherautó esetén tíz centi. A kivitelezés előtt tájékozódjunk, hogy természetes talajon térkövezünk, vagy feltöltött területen. Előbbit nem, a feltöltöttet viszont tömöríteni kell a munka előtt, nehogy a térkövek megsüllyedjenek később. Mérjük, rajzoljuk ki pontosan a térkövezendő területet, számítsuk ki, hogy hány négyzetméternyi anyagra lesz szükség.
A töltőanyag lehet kő, sóder, homok mennyiségével is kalkuláljunk. Az alap kiásását követően tömöríteni kell a területet. A talaj teljesen sík legyen, legalább két százalékos lejtéssel, hogy a csapadék el tudjon folyni majd a térkőről. ne felejtsük el, hogy ahhoz, hogy a szélső burkolólapok ne lazuljanak ki és ne csússzanak majd el, oldalszegélyre is szükségünk lesz. Hagyományos betont is keverhetünk és kész beton szintén alkalmas a lerakáshoz. A szegélykövek alá tegyünk betont és ellenőrizzük, hogy szilárdan állnak-e. Ha szükséges, gumikalapáccsal szintbe hozhatóak. A szegély oldalához is tegyünk betont, közben rendszeresen ellenőrizzük zsinórral és vízmértékkel, hogy egyenesen áll-e a szegélykő. A beton megkötéséhez legjobb, ha egy egész éjszakát szánunk. A megfelelő lejtéssel kialakított és teljesen sík területre tegyük a sóderágyat, amely majd amellett, hogy az alapot szolgáltatja a térkőnek, elvezeti majd a vizet a talajba. Egyenletesen oszlassuk el a sódert, egyenes deszkából készített lehúzósablonnal egyengessük el, majd újra tömörítsük.
A kellőképpen döngölt sóderre mehet az apró szemcsés homok, amelyet tömöríteni nem, de szintezni kell. Ezzel a réteggel tudjuk meghatározni a magasságot és beállítani az egyenletes felületet. A homokágyra kerül a térkő. Ha több raklapnyi követ kell beépítenünk, érdemes a raklapról keverve venni le és rakni a követ, így csökkenthetjük a szín és felületbeli különbségek hatását. A sarokból indulva kezdjük a lapok lerakását, ott, ahol a terület legmélyebb pontja van. A gumikalapáccsal a helyükre igazíthatjuk a köveket, ügyelve arra, hogy a már elegyengetett homokágyba ne lépjünk bele. Amennyiben a homokágynál strapabíróbb alapra van szükség, kérjük szakember segítségét. a friss betonba való lerakáshoz.
A munka végén finoman porlasztott vízzel locsoljuk át a felületet és így a habarcs meg tud kötni. Ahol kell, vágókoronggal tudjuk a térkövet méretre szabni. Ügyeljünk rá, hogy a kövek lerakása során azok között hagyjunk két-három milliméteres helyet a fugának. Kiegyenlít, átvezeti a terhelés által a kövek között keletkező feszültséget.
A fugák kitöltéséhez lehetőleg kvarchomokot használjunk. Öntsük a száraz térkövekre, majd erős kefével, vagy seprűvel juttassuk a hézagokba. A felesleget söpörjük le a térkőről.
Később, ha kell, a fugákat újra töltsük fel homokkal, majd néhány hónap múlva megismételhetjük a műveletet, amennyiben szükséges. Így hosszú időre megakadályozhatjuk, hogy növények, gyomok fejlődjenek a térkövek között.
Térkő katalógusokat itt talál:
Forrás: Feol